Bezettingsgraad hotel verhogen? Dat doe je zo

Hoe kun je het beste de bezettingsgraad hotel optimaliseren? Dat wordt in dit artikel besproken. Altijd volle kamers krijgen in je hotel is best een uitdaging. Gelukkig sta je er niet alleen voor en zijn er tal van hulpmiddelen die je kunt inschakelen om je gastenbestand flink te vergroten. In het hoogseizoen is het vaak geen enkel probleem om volgeboekt te raken, terwijl in het laagseizoen de bezettingsgraad van het hotel stukken lager is. Het contrast tussen de twee is vaak erg groot. Zou het niet ideaal zijn als er ook in het laagseizoen genoeg te doen was? Als je de marketingmiddelen en -strategieën inzet die The Fully Bookers je voorschotelt, dan zal je ook in rustiger vaarwater je bezettingsgraad hotel flink kunnen verhogen. 

Bijhouden van de bezettingsgraad hotel 

Het is een grote aanrader de bezettingsgraad van je hotel goed bij te houden. Hou je dit per dag, per week, per maand en zelfs per jaar bij, dan krijg je op termijn een goed inzicht van de pieken en dalen, plus de trends. Aan de hand van marketingactiviteiten kun je verhoogd bezoek in de dalmomenten stimuleren. Zo komt er een meer evenredige verspreiding in het aantal gasten. Eén manier om op de dalmomenten de bezettingsgraad van je hotel te verbeteren, is door een korting voor deze momenten aan te bieden. Mensen houden van korting, dat is een feit. Een mooie korting kan aarzelaars net dat laatste steuntje bieden om toch te boeken. Nu moet je ook niet teveel korting bieden, want dat gaat altijd ten koste van je omzet. 

De kracht van “iets extra’s” en een full house 

Wil je bezettingsgraad hotel blijvend verhogen, dan is het bieden van iets extra’s nog beter dan het bieden van korting. Bied je iets extra’s, dan onderscheid je jezelf succesvol van je concurrenten. Ook creëer je nieuwe vraag. Het budget dat je als korting wilde geven aan de gast, kun je ook inzetten om iets unieks aan te boeken, zoals een gratis bezoek aan de salon. Je kunt natuurlijk ook een arrangement aanbieden in samenwerking met een lokaal lunchroom of restaurant. Biedt bijvoorbeeld een gratis lunch of diner met korting bij een paar dagen hotelovernachting aan. Op die manier zijn gasten ook geneigd langer te blijven hangen. Het fraaie van een goedgevuld hotel is dat je genoeg te doen hebt, je van je voorraad af komt (denk aan eten- en drinkwaren), je een goede naam krijgt in de omgeving en dat er genoeg kans is voor positieve mond op mondreclame van mensen die bij je op bezoek zijn geweest. 

Iets extra’s voor het zakelijke segment 

Het is natuurlijk ook mogelijks iets extra’s aan te bieden aan het zakelijke segment. Zo kun je bijvoorbeeld een back-to-work arrangement samenstellen om je bezettingsgraad hotel te verhogen. Biedt gasten bijvoorbeeld de mogelijkheid aan een kantoor massage te ontvangen bij aanvang van de werkdag. Ook is een lunchpakket vol smakelijke hotel hapjes een goed idee. Een recept voor succes vereist wat fantasie, maar uiteindelijk is er meer dan genoeg mogelijk. Wat je ook doet, doe het met overgave. Schakel een professional in op Thefullybookers.com voor steun.